EWC-arbeid
EWC/ESU (European Work Council/Europeisk samarbeidsutvalg) er en viktig arena for informasjon og drøftinger på overordnet nivå i internasjonale konsern. Det sikrer ansatte innflytelse der hvor beslutningene reelt sett tas.
Toppledelsen i et konsern har nettverk på tvers av landegrensene, og gjennom EWC får arbeidstakersiden det samme. Når mange beslutninger tas internasjonalt, kan det gå ut over de tillitsvalgtes innflytelse nasjonalt. Derfor er EWC så viktig i slike virksomheter.
EWC-utvalg kan opprettes i selskaper som opererer i minst to europeiske land, med minst 150 ansatte i to land og 1000 ansatte totalt.
Håndbok i EWC-arbeid
Negotia har medlemmer og tillitsvalgte i flere konsern hvor det er opprettet EWC-utvalg. Derfor har vi laget en håndbok i EWC-arbeid, som de tillitsvalgte kan støtte seg til i arbeidet. Håndboken kan lastes ned her:
EWC i ord og bilder
Gjennom våre små filmsnutter får du en kort innføring i hva EWC er og hvordan dette partsarbeidet foregår.
Her kan du se filmer som forklarer de ulike aspektene ved EWC:
Har du flere spørsmål om EWC-arbeid?
Negotias administrasjon har kompetanse på EWC-arbeid og kan gi råd både om hvordan man skal gå fram for å opprette EWC-utvalg og hvordan arbeidet kan innrettes. Har du spørsmål om dette, er det bare å kontakte oss på e-post: arbeidsliv@negotia.no.